maanantai 9. kesäkuuta 2008

Fabricando fit faber*

Viikonlopun hautajaisten jälkeen jäin vielä miettimään ammattitaitoa ja sitä kuinka suuri merkitys on sillä, että hoitaa työnsä taidolla. Siunauksen toimittaneella papilla oli lämmin ote koko tilaisuuden ajan. Hän selvästi liikuttui itsekin välillä. Muistotilaisuudessa hän kävi luontevasti jututtamassa ihmisiä ja kyselemässä muistoja. Kun kukaan ei rohjennut muistella koko surujoukon edessä, otti pappi nämä hetkeä aiemmin kyselemänsä muistot osaksi omaa puhettaan ja siteerasi sanantarkasti kuulemiaan kertomuksia. Puheessa oli aitoa lämpöä, jopa huumoriakin. Välillä oli kaikilla kyyneleet silmissä ja sitten väki hörähtikin huvittuneena.

On ilo pistää merkille ja huomioida nämä oman alansa todelliset taiturit niin asioissa, jotka ovat kirjaimellisesti kuolemanvakavia kuin arkipäiväisissä, lähes merkityksettömissä asioissa. Joku aika sitten Tiimarissa asioidessani huomioin, kuinka taitavasti kassalla työskennellyt nainen osasi kartoittaa asiakkaiden ostokset ja myydä lisää. Pinon postikortteja ostaneelle hän myi postimerkit, askartelutarvikkeita hamstranneelle kaksi liimapuikkoa eurolla. Myyjä ei tuputtanut eikä myynyt mitään turhaa, vaan ehdotti aivan oikeasti tarpeellisia tavaroita asiakkaiden muiden ostosten perusteella.

Erään nettikaupan palvelu taas oli huomaavaista ja iloista, pystyin melkein kuvittelemaan, kuinka kanssani viestitellyt nainen teki työtään hymyillen. Olin iloinen saadessani antaa hyvää palautetta tuosta palvelusta ihan kasvotusten, kun viime kuussa Helsingissä käydessäni piipahdin liikkeessä. Yritän aina pitää mielessä, että antaisin palautetta hyvästä palvelusta, kun sellaista saan. Huonosta palvelusta tulee annettua paljon herkemmin kipakka nootti, kun taas hyvää palvelua pitää itsestäänselvyytenä.

Itse olen ilahtunut viime aikoina tarjoilukeikoiltani saamastani hyvästä palautteesta. 60-vuotisjuhlien sankari kehui, että "tarjoilu oli ammattimaista ja tyylikästä". Illasta oli jäänyt "todella hyvä mieli". Tuoreen ylioppilaan äitiin taas oli tehnyt vaikutuksen, kun olin huomioinut jokaisen pienenkin seikan. Näistä kehuista tulee valtavan hyvälle mielelle, ne saavat hymyn huulille pitkän ajan kuluttuakin. Eipä rankka keikkakaan enää tunnu niin kurjalta. Saamani hyvä palaute kannustaa myös itseäni kehumaan hyvää asiakaspalvelijaa tai työssään muuten onnistunutta. Eihän se kehu tai kiitos itseltä pois ole.

*Harjoitus tekee mestarin

2 kommenttia:

Minz kirjoitti...

On muuten totta, että sitä kiitosta vain tulee jaettua liian vähän. Pitäisi osata avata suunsa siinä kohtaa, kun joku asia sujuu hyvin ja mallikkaasti. Tietäähän sen varmaan jokainen, että kuinka mukava on saada kehuja. Varsinkin pienillä asioilla voi saada toiselle pitkäksi aikaa hyvän mielen. =oD

Talle kirjoitti...

Minäkin annan aina palautetta heti kun olen saanut hyvää palvelua,tavalla tai toisella.Ja yritän nyt ekaa kertaa kommentoida tänne sun blogiin,jos en onnistu niin Talle oli asialla...:)