tiistai 1. heinäkuuta 2008

Tili tuli, tili meni

Tämä työpäivä tuntui matelevan. En ollut ainoa, joka hämmästeli ajan hidasta kulumista. Kaikki muutkin toimistolla tuntuvat laskevan päiviä lomaan, jotkut jopa tunteja. Hitaasti matelevasta päivästä oli onneksi hyötyäkin. Sain järjestettyä vinon pinon tasan kahden viikon päästä päättyvän projektini papereita ja valmistauduin huomiseen tapaamiseen partnerien kanssa.

Minulla on ollut melko kunnianhimoiset suunnitelmat arkistoida toinen projekti ennen lomia, laittaa noin sata sopimusta järjestykseen ja siivota työpöytäni. Olin ottanut tulevan perjantain vapaaksi jo aikoja sitten, mutta nyt näyttää silä, ettei tuolle vapaalle olisikaan aikaa, sillä minua pyydettiin mukaan vielä yhteen hommaan. Vaikka mielessä kävi kieltäytyä, vastasin kuitenkin kiltisti myöntävästi. Huokaus.

Hiukan huvittuneena tein pari viikkoa sitten erään työkaverin ylläpitämän luonneananalyysin, arvokehä se taisi olla. Olin analyysin mukaan hyväntahtoinen ylisuorittaja. Juuri nyt olen taipuvainen ajattelemaan, että tuota paremmin minua ei olisikaan voinut kuvata - ainakaan työelämässä.

Lomani aikana olen lupautunut tekemään työkeikkoja siskolleni. Annoin tuon lupauksen tämän aamun rahatuskailun jälkeen. Lomarahat tulivat ja menivät, miehen perjantainen palkka samaten. Seuraavaan palkkaan on aikaa kymmenen päivää ja tili on tyhjä. Meillä on liikaa menoja, meillä on aivan liikaa yllättäviä menoja ja aivan liian vähän tuloja. Saan palkkaa, joka on tehtäväkuvauksen mukaan noin 500 euroa kunta-alan keskipalkkaa pienempi. Mieheni puolestaan saa käteen noin 600 euroa enemmän kuin minä, ja hän kuitenkin on täysin eri tason hommissa. Kurja rahatilanne ahdistaa, mutta vieläkin enemmän ahdistaa se, että voisime itse tehdä tilanteelle eniten. Se vain vaatisi kulutuksen vähentämistä ja hankintojen järkeistämistä - kuinka helpolta tuo kuulostaakaan!

En kuitenkaan aio tehdä töitä koko lomaani. Suunnitelmissa on hääpäiväjuhlallisuuksien lisäksi piipahdus Haapavedellä. Muuten aion levätä laakereillani, lukea paljon ja nukkua pitkään. Jumpallakin olisi tarkoitus käydä. Tänään muuten kävin kahdessa jumpassa, mutta säästääkseni rahaa jätin solariumin väliin. Ei ehkä olisi pitänyt, sillä tuskailin taas ihoni kanssa niin kovasti, että vaatteetkin piti vaihtaa vessassa. Ensimmäinen jumppa otti niin koville, että toinen oli melkein yhtä tyhjän kanssa. Täytyy muistaa tankata päivän aikana paremmin, jotta tämän päivän heikotus jää viimeiseksi. Tavoitteenani on kiinteytyä ja parantaa kuntoani, ei pökrätä kesken kiihkeimmän jumpan ;)

3 kommenttia:

Miisa kirjoitti...

Kiitos tiedoista!!!!!

Tarjuska kirjoitti...

Kiva kun kävit kommentoimassa sitä voro-juttuani blogissani. Rahat tulee ja menee täälläkin, vaikka nyt osa niistä vähistä meni voron mukaan. Olen kuitenkin iloinen, ettei mulla ollut sen enempää rahaa. Köyhyyskin voi joskus olla ilo. :) No, totta puhuen, aina saa equja laskea, että miten pyörittää tätä arkea. Mulla ei lomarahoja ole olemassakaan ja ne miehen lomarahatkin ovat kohta loppu ja loma vasta alkamassa. Ei ne pienet tulot, vaan ne suuret menot.... :(
Hyvää kesää ja kannattaa kai myös ottaa välillä loman kannalta tämä elämä! :)

Minz kirjoitti...

Jaah, "tili tuli, tili meni" on tuttu juttu! Meilläkin tehdään kesätöitä, muttei valitettavasti sellaista laatua, mistä tulisi rahaa... Menee vaan. Mutta tehtävä nekin on.

Tsemppiä!