keskiviikko 15. lokakuuta 2008

Asiakas on aina - ööö - oikeassa?

Tästä on jo useampi vuosi aikaa, kun isäni meni eräänä aamuna suihkuun vain huomatakseen, että Rexona-suihkusaippua oli loppunut. Tuolloin Rexonan mainoslauseena oli "Rexona ei jätä pulaan". Isäni suivaantui suihkusaippuan loppumisesta niin, että kirjoitti valmistajalle tulikivenkatkuisen kirjeen. Vähän ajan kuluttua isäni sai postissa valtavan paketillisen suihkusaippuaa sekä nöyrät pahoittelut.

Itse valitin viisi vuotta sitten Uncle Ben's -riisistä, jossa oli pieni pyöreä pala metallia. Soitin firmaan ja vaadin hyvitystä. Pääsiäspyhät olivat tulossa, joten asiakasvalituksia hoitava henkilö ei ollut paikalla.

Odottelin yhteydenottoa yli viikon ja ehdin kehittää oikein kuninkaallisen kiukun. Kun todella ystävällinen nainen vihdoin soitti, oli hän pahoillaan ja yritti kaikin tavoin vakuuttaa minulle, että metallin joutuminen riisin joukkoon on todella epätodennäköistä. Minä intin hanakasti vastaan. Hän lupasi laittaa minulle hyvitykseksi tuotepaketin, joka tulikin parin viikon päästä.

Paketin ja puhelun väliseä aikana minulle kuitenkin ehti valjeta metallin alkuperä. Tapanani oli laittaa riisi isoon lasipurkkiin, jossa oli metallinen kansi. Olin tietenkin heittänyt saastaisen riisin pois ja uuden paketin ostettuani laitoin riisin tavan mukaan lasipurkkiin. Purkin kantta nostaessani huomasin, että kahva oli puoliksi irti. Tarkemmin kantta tutkailtuani tajusin, että pyöreä metallipala oli kannen ruuvin taustaosa, prikka, kuten miehet sanoisivat. Kyllä hävetti.

Tällä viikolla sain taas asiakasvalituksesta poikinutta postia. Tällä kertaa valitus oli kuitenkin täysin aiheellinen. Hankin maaliskuussa pyykinkuivaustelineen, sellaisen jossa on nivelletyt jalat ja siivekkeet (kuulostaa ihan robotin ja terveyssiteen yhdistelmältä). Telineen nivelet notkahtivat heinäkuussa ja syyskuussa tapahtui suuri romahdus. Koko teline hajosi tuhannen pimpulan päreksi ja tietenkin juuri sellaisella hetkellä, kun olin lataamassa siihen pyykkiä. Alasti. Olin varmaan huvittava näky rimpuillessani telineen ja märkien vaatteiden kanssa syntymäasussani. Saimme miehen kanssa aikaan oikein tulisen ja lyhyen riidan, koska hän ei mielestäni tullut tarpeeksi nopeasti apuun eikä suhtautunut asiaan sen vaatimalla vakavuudella.

Otin yhteyttä telineen valmistajaan, joka kirjoitti, että "pyykkitelineen polvinivelen heikkous on täysin meidän sekä ******** osto-organisaation tiedossa. Olemme yrittäneet tarjota heille ja muille asiakkaillemme kestävämpää ratkaisua, mutta tuotteen hintataso on aivan eri luokkaa. Kyseinen tuote on pysynyt valikoimassamme asiakkaiden toiveesta saada halpa pyykkiteline myyntiin. Tuotteen valmistava tehdas on myös ollut haluton tekemään pyytämiämme muutoksia nivelen rakenteeseen ja toistaiseksi emme ole onnistuneet löytämään muuten laadultaan (lankojen materiaali ja kiinnitys, siipien kiinnitys) vastaavaa tuotetta eri valmistajalta samaan hintaluokkaan. Jatkamme kuitenkin etsimistä."

That's it. Ei mitään pahoitteluja, ei sanaakaan kompensaatiosta. Puhutaan kuitenkin melkein 20 euron rotjakkeesta, joka kesti käytössä puoli vuotta. Kun sitten kysyin asiasta, ilmoitti yrityksen edustaja minulle voivansa lähettää "pienen tuotepaketin mielipahan korvaamiseksi". Paketti tuli eilen. Siinä oli kaksi tiskiharjaa, neljä mikrokuituliinaa, siivouskäsineet, pölynimurihajusteita, kumihanskat ja jättimäinen pesupussi. Ihan kelpo korvaus siis. Olen tyytyväinen.

4 kommenttia:

Kirsikka kirjoitti...

:D

Tuo Rexona-juttu on ihan paras!

Mä en yleensä jaksa valittaa mistään ainakaan valmistajalle asti, joten on jäänyt lahjukset saamatta.

Silloin oli kyllä pakko valittaa, kun saimme kihlajaislahjaksi 12 kpl valkoisia Teema-lautasia ja ekan käyttökerran jälkeen lautasissa oli hirveitä hopeisia naarmuja veitsistä. Mut ei me silloinkaan saatu muuta kuin uudet lautaset tilalle, ei mitään ekstraa. Esim. tusinaa Teema-mukeja tai jotain...

Minz kirjoitti...

Juu, näit riittää. Mun pahin kokemus ol jotenki se, ku kaurahiutaleitte joukost löyty sormus. Arvaakko, mikä kysymys tul ekaks miälehe? Mis o sormi...

No, onneks sormus kuulu ihmisel, kenel ol kaik sormet tallel - ja saattii iso laatikolline pahottelutuattei, samal ku sormus palautettii heil. =oD

Aimo annos kirjoitti...

:) Se vielä unohtui sanoa ja tarkistin vielä isältäkin, että palautteen pääasiallinen sisältö oli "Rexona jätti pulaan".

Kirsikka, kai nyt vähintään se tusina mukeja olisi ollut kohtuullista ;)

Minz, sormus Yääägh. Kamala ajatuskin.

Anonyymi kirjoitti...

Jostain kautta(blogilista,ehkä..) kiemurtelin sivullesi ja jämähdin lukemaan teksti toisensa perään...
- olen saanut tuotekorvauksia monista eri paikoista ja aion jatkaa 'valituksia' tilanteiden tullessa eteen. :)
- nauran harvoin ääneen, edes hyvälle vitsille, mutta huomasin äsken kikattavani flunssani keskellä yksikseni tuolle pyykkitelineen kuvaukselle! Mahtava!!! :-D
- aion jatkossakin piipahdella sivullasi lukemassa, jos sopii..?

Syysterveisin
http://stansta.ajatukseni.net/