tiistai 20. tammikuuta 2009

Kummallinen korvauskäytäntö

Sain loppuvuodesta niskavaivaani lääkäriltä lähetteen fysioterapiaan. Viiden käyntikerran jälkeen fysioterapeutti saikin niskani jo erittäin hyvään kuntoon.

Nyt vaiva on taas palannut. Tai ainakin palaamassa. Täytyy siis varata taas aika fysioterapiaan, jottei vaiva pääse äitymään yhtä pahaksi kuin viime vuoden puolella. Ja onhan reseptiäkin vielä jäljellä viisi kertaa.

Sain tänään Kelan päätöksen ensimmäisen kolmen kerran korvaushakemuksesta. Olen maksanut noista kerroista 153 euroa, josta seitsemän euroa on toimistokuluja. Kustannuksia minulle on siis kertynyt 146 euroa. Melkoinen summa maksaa omasta pussista.

Kelan perustelujen mukaan "lääkärin määräämän fysioterapian kustannuksista korvataan 75 prosenttia enintään vahvistetun taksan määrästä". Jee, ajattelin, 75 prosenttia on jo aika hyvin. Kela kertoo vielä ystävällisesti, että "ennen korvauksen laskemista kiinteä omavastuu 13,46 euroa vähennetään kerran yhtä määräyskertaa kohti".

Mutta. Tuo taksapa ei olekaan sama asia kuin minulle aiheutuneet kustannukset. Taksa on 40,54 euroa. Minulle korvattiin huimat 20,31 euroa. Kelan päätöspaperilla tuo näyttää vielä tylymmältä. Tekisi mieleni palauttaa koko summa takaisin Kelalle ja sanoa, että pitäkää tunkkinne, s**tana.

4 kommenttia:

Minz kirjoitti...

Voi juku! Sama kömmähän on noissa yksityishammaslääkärien korvauksissa. Korvaavat prosentit heidän listahinnoistaan, ei hammaslääkärin laskuttamista hinnoista. Kummallista! Tsemppiä!

Holly kirjoitti...

Hei, kela-korvausten maailma on liian ihmeellinen ymmärrettäväksi. Blogissani sinulle selitys Jeepin jarrujen käytöstä...

vilukissi kirjoitti...

Kuule...mä sairastin yhteen aikaan kyynärpäätäni (golf- ja tenniskyynärp.), olkapäätäni, rannettani ja siinä samalla niskaani. Välillä tuntui, ettei jaksa päätään kannattaa. Sitten ystäväni soitti ja kertoi,että mun on pakko mennä kansanparantajalle, joka on nikamanniksauttaja. Hymähdin,notten mä halua, että mua kukaan runnoo...mutta päätin tilata ajan kuitenkin, koska olin ollut jo niin usein poissa töistä ja olin kipeä, sängystä oli vaikeaa aamuisin nousta selän kankeuden ja kivun takia. Istuin kansanparantajan pöydällä siis petillä ja se paineli hellävaraisesti niskaani ja sanoi, että 3 nikamaa on vähän huonosti ja luettei juuri ne nikamat, jotka olin kuullut lääkäriltäni olevan huonossa kunnossa ja reunakerrostumissa yms.ja kalkkeutuneita (en ollut puhunut kansanparant. mitään siitä lausunnostani) ja sitten hän paineli alaselän paikoilleen ja sanoi, että 2 viikkoon en saa nostaa raskasta ja jonkun päivän tulisi syödä särkylääkettä. Olin aivan hämmennyksissäni, että sinne meni 30e ku kankkulan kaivoon...niskaa vain vähän hiplaamalla ja alaselkää painemalla ja 10 min ja 30e. Päätin kuitenkin, että noudatan ohjeita ja että soitan 2 vk:n kuluttua ystävälleni ja motkotan, kun villaa mua joka paikkaan. 1,5 viikkoa meni ... ei kipuja käsissä, ei olkavarressa, ei alaselkäkipuja yms..olen ollut siitä lähtien terve käsistäni, selästäni ja niskastani! Ja tämä tarina on tosi! Olisiko lähettyvilläsi kansanparantajaa!? Tämä mun kansanparant.oli valmistunut Kaustisen kansanparannuslaitokselta

Aimo kirjoitti...

Minz, Holly, olen oikeasti ollut kuin puulla päähän lyöty tuosta korvauskäytännöstä. Eräs työkaverini kantaa tuhansia euroja fysioterapiaan. Ajatella, miten vähän hän saa takaisin.

Vilukissi, eräs toinen työkaverini on opiskellut perinteistä kiinalaista lääketiedettä. Olen hänelle varannut ajan ensi viikoksi :)